Mennyi vízre van naponta szükségünk?

Hogy „tiszta vizet öntsünk a pohárba” magunk, de legfőképp gyermekeink vízigénye tekintetében, egy részletet közlünk dr. Lenkei Gábor: Egészséges csemeték című kiskönyvéből.

Mi is az egészség?
Az egészséget, annak megmaradását akkor tudjuk a legkönnyebben megérteni, ha hasonlítjuk valamihez. Nos, az egészség leginkább egy kerthez hasonlítható. Az egészség egy kert. Nyilvánvaló, hogy egy kert virágzó szépsége csak akkor marad fenn, ha azt a kertet rendszeresen, szorgalmasan és megfelelően ápoljuk, gondozzuk. Egy kert már azt is megsínyli, ha nem öntözzük megfelelően. Nem kell bántani, nem kell szándékosan ártani neki. Már attól is tönkremehet, ha nem gondozzuk megfelelően.

Apropó, víz
Az imént említettem, hogy nagyon fontos a kert megfelelő öntözése. Közismert, hogy az emberi testet felépítő anyagok közül a legnagyobb mennyiséget a víz képviseli. Egy átlagos felnőtt teste legkevesebb 60–65% vizet tartalmaz. Az idős embereké kevesebbet. A gyermekek teste pedig arányaiban jóval többet. Minél zsengébb korú a gyermek, annál több vízre van szüksége ahhoz, hogy egészséges maradhasson. A kisgyermekek teste megközelítőleg 80%-nyi vizet tartalmaz.

Mennyi az annyi?
Megállapítottam, hogy nem tanították meg széles körben, mennyi vízre van szükségünk ahhoz, hogy egészségesek maradhassunk. Vegyük először a felnőtt szervezetet. Az orvosi tankönyv (Élettan) beszámol egy érdekes kísérletről. Egy 70 kg testsúlyú embert beültetünk egy számára optimális hőmérsékletű szobába, ahol nem fázik és nincs melege. Felöltözve üldögél. Nem végez semmiféle tevékenységet, nem ejt egyetlen csepp verejtéket sem. Csak üldögél. Még csak nem is beszél. Mennyi vízre van szüksége ezen körülmények között?

Egyetlen nap alatt
A mérések tanúsága szerint egy ember – még a fenti körülmények között is – egy nap alatt:
• a bőrén keresztül elpárologtat 500 ml, azaz fél liter vizet,
• a lélegzetével eltávozik 350 ml, azaz 3,5 deciliternyi víz,
• a széklettel elveszít legkevesebb 150 ml, azaz másfél deciliter vizet.

Ez idáig összesen 1000 ml, azaz 1 liter víz.
A tankönyv leírja, hogy további, legkevesebb 1000 ml, azaz 1 liter vízre van szüksége ahhoz, hogy szervezete megszabadulhasson a napi anyagcsere kapcsán normálisan keletkező salakanyagoktól. Ez eddig összesen 2000 ml, azaz 2 liter. Tökéletesen kedvező körülmények között, amikor nem verejtékezünk, nem beszélünk, nem lihegünk, nincs melegünk stb.

A kiszáradt kert
Megállapítható, hogy a felnőttek túlnyomó többsége még annyi vizet sem fogyaszt el, amennyi a minimumok minimuma lenne. Így egészségük kertjét egész életükön át többé-kevésbé kiszáradt állapotban tartják. Az előző kísérletből kiderül, hogy az abszolút minimum, tökéletesen kedvező körülmények között 285 ml, azaz közel három deciliternyi folyadék elfogyasztása lenne minden tíz kilónyi testsúlyra.
• 50 kg-os ember esetében közel 1,5 liter
• 70 kg-os ember esetében 2,0 liter
• 100 kg-os ember esetében alig valamivel kevesebb, mint 3,0 liter.
Az abszolút minimum.

Az elfogadható mennyiség
Egy felnőtt szervezet megfelelő működéséhez az imént említett mennyiségek legkevesebb  másfélszeresére lenne szükségünk.
• 50 kg-os ember esetében 2,25 liter
• 70 kg-os ember esetében 3,0 liter
• 100 kg-os ember estében 4,5 liter

De még ezek a mennyiségek sem elegendőek, ha kánikulában, vagy erős fizikai tevékenység, például sport révén átlagon felüli folyadékvesztésnek vagyunk kitéve. Megkockáztatom a következő gondolatot: Ha mi, felnőttek sem vagyunk tisztában azzal, hogy mennyi folyadékra lenne szükségünk, ugyan miképpen tudnánk gyermekünknek segíteni abban, hogy ne száradjon ki egészsége kertecskéje? Mint említettem, egy gyermek szervezete jóval több vizet igényel, mint egy felnőtt emberé.


Gyermekeink vízigénye – I.
A gyermekek vízigénye – testsúlyuk arányában – jóval magasabb, mint a felnőtteké.
Elmondom miért:
• Gyermekeink testének felszíne a testsúlyhoz viszonyítva, arányaiban jóval nagyobb, így súlyukhoz képest több vizet párologtatnak el, mint egy felnőtt ember.
• Gyermekeink anyagcseréje, a felnőttekéhez hasonlítva, jóval élénkebb.
• A gyermekek fizikai aktivitása jellemzően jóval meghaladja a felnőttekét.

Gyermekeink vízigénye – II.
Leegyszerűsítve azt mondhatom, hogy:
• Hat hónapos korig a mindennapi folyadékigény (beleszámítva a 88% víztartalmú anyatejet is) kb. 150-190 ml minden egyes testsúly kilogrammra. Egy 4 kg testsúlyú babáé kb. 600-750 ml.
• Féléves kor után, kb. kétéves korig minden 10 kg-nyi testsúlyra számítva legkevesebb 1000 ml, azaz 1 liter. Naponta. Egy átlagos, 12,5 kg súlyú csöppség legkevesebb 1250 ml folyadékot igényel.
• Hároméves kor körül sem kevesebb, mint 900 ml, minden 10 kg-nyi testsúlyra. Egy átlagos, 14,5 kg súlyú három évesnek legkevesebb 1300 ml folyadékra van szüksége naponta. Négy-nyolc éves kor között is legkevesebb 750 ml, minden 10 kg-nyi testsúlyra. Egy 20 kg-os testsúlyú kisgyermek legkevesebb 1500 ml folyadékot igényel.
• Kilenc-tizennégy éves korban legkevesebb 600 ml, minden 10 kg testsúlyra. Egy 40 kg-os gyermeknek minimum 2400 ml folyadékot kellene elfogyasztania.